top of page

Duurzame doener #21

Bijgewerkt op: 9 apr. 2019

Arienne #21


Tijdens mijn studie Aardwetenschappen ben ik mij steeds meer bewust gaan worden van de invloed van de mens op het milieu. Ook vrienden om mij heen en enkele documentaires hebben mijn ogen voor een aantal onderwerpen geopend. Het ‘bewustwordingsproces’ is dus een beetje geleidelijk gegaan.


Tegenwoordig probeer ik steeds wat nieuws toe te voegen in mijn leven waarmee ik het milieu kan ontzien. Sommige dingen blijven hangen maar soms val ik terug in een oud patroon of koop ik iets waarvan ik weet dat het niet eerlijk geproduceerd is. Maar ik eet weinig vlees, koop tweedehands spullen/kleren en koop eerlijk geproduceerd in. Ook biologisch, fairtrade en/of lokaal geproduceerde keuzes maken in de supermarkt zit er nu standaard in. Zo weinig mogelijk vliegen is een van mijn nieuwste aandachtspunten maar dat is toch lastig als je graag naar Nieuw-Zeeland wilt. Kleine dingetjes uitproberen zoals bakpoeder als deodorant gebruiken ben ik ook voor te porren. Alle beetjes helpen! Ik probeer andere mensen ook bewuster te maken. Als ik ‘nieuwe’ tweedehands kleding bij bijvoorbeeld de IJ-hallen heb gehaald, vertel ik dat er heel trots bij wanneer iemand vraagt of ik het nieuw heb. En vaak vertel ik er dan ook nog ongevraagd bij dat ik eigenlijk helemaal geen nieuwe kleren meer bij de H&M koop sinds ik de documentaire The True Cost heb gekeken. Of wanneer we het hebben over vakantieplannen dan vertel ik altijd dat ik eigenlijk niet wil vliegen omdat het zo slecht voor het milieu is. Misschien dat mensen me daardoor een beetje raar vinden maar vaak zie ik ze ook wel denken: 'Hmm, daar heb ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan...'.


15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page