top of page

Duurzame doener #23

Jaleesa Schaap #23


Tijdens mijn (lange) reizen naar verschillende werelddelen ben ik bewuster geworden van de wereld om ons heen. Met eigen ogen zag ik de invloeden van de consumptiemaatschappij. Hoe mens en dier werden getroffen door klimaatverandering met overstromingen en droogtes, door milieuvervuilingen met stranden vol aangespoeld plastic en vervuilde rivieren. Vanaf dat moment dacht ik: hier wil ik zo min mogelijk aan bijdragen.


Om zelf bewuster te leven ben ik zo veel mogelijk gestopt met het eten van vlees en wordt er geen voedsel meer weggegooid. Ik wilde graag biologisch eten, rechtstreeks van de lokale boer. Daarom ben ik met een klein groepje vrijwilligers Fresh Bag gestart: een tas vol verse biologische groenten die elke week af te halen is. Wij betalen een eerlijke prijs aan de boer en zorgen dat wij en onze klanten groenten eten die heerlijk biologisch en lokaal geproduceerd zijn. Geen plastic verpakkingen en geen verspilling! En misschien nog wel belangrijker: de bodem wordt niet uitgeput of vervuild.

In ons Amsterdamse huisje scheiden wij afval (ja ook organic waste! Die brengen wij naar een verzamelpunt in de buurt). Verder reis ik zo veel mogelijk met het openbaar vervoer, maak ik geen lange vluchten voor korte vakanties en probeer ik geen (seizoens-)kleding meer te kopen!Écht duurzaam leven blijft lastig. Ik vind het jammer dat je als consument vaak nog geen duurzame keuzes kan maken, omdat er zo weinig transparantie is. Dus ook al wil je wel, het wordt je niet makkelijk gemaakt. Er moet meer duidelijkheid komen over de oorsprong van producten en de impact op het milieu of op mensen. Vandaar ook Fresh Bag: transparantie van boer tot bord! Met eigen ogen kunnen bekijken of de eieren van echte blije kippen komen: ja, daar houd ik van.

Ik sta in mijn vriendengroep bekend om alle duurzame fun-facts die ik tijdens de vrijdagmiddagborrel tegen mijn vrienden vertel. Vaak willen mensen wel duurzamer leven, maar weten ze niet waar ze moeten beginnen. Met een paar leuke feitjes over invloeden van bepaalde keuzes merk ik dat ze er zelf over na gaan denken! En als ze dan ook nog eens de ultra verse Fresh Bag groenten hebben geproefd in de heerlijke vegan maaltijd die ik er mee heb bereid dan zijn de eerste stappen zo gezet!


18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page